02/01/2020

Om het streven naar wereldvrede onder de aandacht te brengen organiseren Lionsclubs over de hele wereld jaarlijks een Vredesposterwedstrijd, de Peace Poster Contest. Naar schatting doen wereldwijd zo’n 350.000 scholieren uit 75 landen hieraan mee. Scholieren van 11 t/m 13 jaar maken een tekening met hun interpretatie van het thema. In het schooljaar 2019-2020 was dit: Journey of Peace , oftewel “De Reis van Vrede”. Het is van belang dat kinderen in groepsverband praten en nadenken over vrede en naastenliefde, hetgeen bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze doelgroep.

Door samen te werken met drie Haagse basisscholen stimuleerde onze Lionsclub ruim 100 leerlingen van de groepen 8 tot deelname aan de wedstrijd die in de Vredesweek in september startte, t.w. de Oranje School, de Oranje Nassauschool en de Yunus Emreschool. Alle deelnemers kregen een medaille uitgereikt en de winnaars bovendien een passende prijs terwijl hun tekeningen werden tentoongesteld in onze ledenbijeenkomst en tijdens de fundraising bridgewedstrijd in Hilton.

De winnende posters deden bovendien mee aan de districtscompetitie en de winnaars daarvan aan een landelijke jurering. De uiteindelijke winnaar wordt op 7 maart 2020 bekend gemaakt op de landelijke VN-dag in Den Haag.  De winnende tekening gaat naar Oak Brook (USA) en dingt mee naar de mondiale prijs: een bezoek met twee begeleiders aan het gebouw van de Verenigde Naties te New York en $ 5.000.  Voor een prijs van verdienste van $ 500 komen 23 andere tekenaars in aanmerking.

Voorbereidingen worden getroffen voor de vredesposterwedstrijd van najaar 2020.

De Vredespostercommissie bestaat uit Marcel van den Dop (kunstenaar), Harmen Grebel, Marius Kolff, Gerard Scholten en Charles Ligtvoet.